25 maalis Tahdissa mars – kysyntä haltuun!
Muistaako kukaan sen ensimmäisen kerran, jolloin potilasta kutsuttiin asiakkaaksi ja miten oudolta se tuntui. Ja miten nyt asiakas on ajoin jopa luontevampi sana kuin potilas?
Miten tunnistat kulttuurin muuttuneen, kysyttiin kerran. Vastaus oli: sanoista. Kun puhe muuttuu ja sanat muuttuvat arkikieleksi, kulttuurissamme ja sitä myötä toiminnassamme on tapahtunut jotain uutta. Takaisinsoittoajan potilaamme on hitaasti, mutta varman oloisesti muuttumassa sähköiseksi eAsiakkaaksi. Sitä myötä myös ammattilaisten ja potilasasiakkaittemme rooli on muuttumassa.
Kaukana ei ole aika, jolloin 42 päivän jono lääkärille oli normaalitilanne, jolle ei mitään voitu, kun resurssit eivät riittäneet ja lääkäreitä ei etsimälläkään löytynyt. Ja miten vähän kuulimmekaan asiakkaidemme valituksia takaisinsoiton tai vastaanoton viiveistä, kun kovin vähissä olivat keinomme tilannetta parantaa. Nyt kulttuurin muutosten ja sote- lakien velvoittamina viiveet lyhenevät ja toiminnan on muututtava. Jonoja tai takaisinsoittojen venymistä seuraaviin päiviin tai viikkoihin ei kohta enää sallita.
Miksi kysynnän tahtiin?
Takaisinsoitto on reaaliaikaista etätoimintaa, jossa asiakkaan ja ammattilaisen on oltava samanaikaisesti toisiinsa yhteydessä. Sähköisessä maailmassa voi kumpikin kommunikoida vapaammin oman aikataulunsa mukaisesti. Siten takaisinsoitot ovat resurssien allokaation kannalta hankalampia, ne kun sitovat ammattilaiset asiakkaiden toimintaan tiiviimmin.
Jo vanhastaan on ollut tiedossa, että potilaamme jaksavat odotella takaisinsoittoa noin kahden tunnin ajan ennen kuin marssivat terveysasemaan asiaansa hoitamaan. Ja samalla myös sähköiset kanavamme alkavat laulaa. Ennen kuin huomaammekaan me ammattilaiset hoidamme saman asiakkaan samaa asiaa kolmessa eri kanavassa ja pahimmillaan useamman ammattilaisen voimin. Ja kaikki kanavamme tukkeutuvat yhä pahemmin, joka edelleen hankaloittaa kierrettä.
Siksi on erityksen tärkeää kohdentaa resurssit mahdollisimman hyvin siten, että marssimme asiakkaidemme kanssa samaan tahtiin. Potilaan kanssa tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kun asiakkaamme ovat pääsääntöisesti meihin yhteydessä aamun kahden ensimmäisen tunnin aikana, meillä on riittävä määrä ammattilaisia purkamaan puhelinkuormaa mahdollisimman lyhyellä viiveellä.
Mitä me ammattilaiset tästä hyödymme?
Potilasasiakkaamme ovat toki tyytyväisiä, kun yhteydenottoihin vastataan nopeasti. Meidän ammattilaisten kiire kevenee, kun vain yksi ammattilainen hoitaa yhden asiakkaan asian monen ammattilaisen sijasta. Lisäksi koska puhelinkysyntä on pääsääntöisesti aamupainotteista ja iltapäivällä yleensä yhteydenottoja tulee selvästi vähemmän- vapautuu aikaa iltapäivästä vastaanotoille ja muille töille. Mikäli “päivän kysyntään vastataan tänään ja säästetään huomista” (kuten vanha Hyvä Vastaanoton slogan aikanaan meille opetti) – aamun kysyntä saadaan suurelta osin hoidettua siten, että tarvittavat läsnävastaanotot voidaan mahduttaa saman päivän sisään etäpainotteista toimintatapaa hyödyntämällä. Jolloin ikuiseen riesaamme “toimistoaikaan” ajan myötä avautuu sopiva aikarako iltapäiväksi. Siten parhaimmillaan ammattilaiset saavat sekä tyytyväiset asiakkaat että oman työnsä työpäivän aikana tehdyksi. Keskeneräisen työn määrä vähenee ja olo kevenee.
Mikäli kysynnän purkaminen hidastuu, asiakkaat tukkivat kanavat, lääkäreiden konsultaatiotuen tarve venyy koko päivän mittaiseksi ja pahimmillaan isompi takaisinsoiton purku osuu päivän viimeisille tunneille, jolloin tarvittavat läsnävastaanotot väistämättä siirtyvät seuraavien päivien taakaksi.
Ja näin ‑ystäväiseni- syntyy jono.
Mikäli kysynnän haltuunotto terveysasemilla kiinnostaa, niin tule kuulemaan ilmaiseen webinaariin esimerkkejä, kuinka terveysasemat lyhensivät lääkärijononsa pysyvästi alle viikkoon. Näin varmistat hoitotakuun! ‑webinaari tiistaina 29.03.2022 klo 11–12. Linkistä ilmoittautumaan: http://lnnk.in/eqdL
Päätämme blogin Sillanpään marssin tahdissa:
Sama kaiku on askelten,
Kyllä vaistomme tuntee sen,
(Kuinka kumpujen kätköstä, mullasta maan
Isät katsovat poikiaan)
Siis te lapset ja vanhukset
Ja te äidit ja morsiamet
(niin kauan teillä on suojattu lies
Kun on pystyssä yksi mies)
Sillanpään marssilaulu – YouTube
Blogitekstin kirjoitti
Anne Autio | LEAN-valmentaja (LPP)
Pitkän terveyskeskustaustan omaavana ylilääkärinä tuon Medielleihin sekä perinteitä että osaamista aiemmista muutoksista. Erityisesti olen hyvä saatavuuden sekä resurssien tasapainoilussa ja variaation havaitsemisessa ja hallitsemisessa. Poikittainen ajattelu sekä resilienssi on minulle luontevaa, ja kykenen ajattelemaan asioita “out of the box” eli laatikon ulkopuolelta, joskus ennakoivastikin. Huomaan usein asioita, jotka ovat tulossa vasta esiin. Elleihin törmäsin eri projekteissa sekä työpaikoilla, ja lopulta päädyimme yhteen, kun huomasimme ihmettelevämme samaa norsua eri ilmansuunnista. Me Mediellit toimimme tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti sekä asiakasta kunnioittaen.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit