18 kesä Voiko kehittämisen lopettaa kesällä?
Kesä on perinteisesti lomien aikaa, jolloin monilla aloilla hiljennetään tahtia ja ladataan akkuja tulevia koitoksia varten. Sosiaali- ja terveysalalla tämä voi tarkoittaa työskentelyä niillä resursseilla, jotka ovat saatavilla, osastojen sulkemista ja valitettavasti myös ruuhkia, kun asiakkaat ohjautuvat muualta. Lomailun ja mahdollisen kiireen keskellä herää kysymys: voiko kehittämisen lopettaa kesällä? Lähdetäänpä ensin pohtimaan, mitä kehittäminen oikeastaan on.
Mitä kehittäminen on?
Itse tavoittelen kehittämisellä jatkuvaa parantamista, eli peri suomalaisittain ajateltuna, aina on varaa parantaa. Se ei tarkoita, että aina pitäisi tavoitella enemmän, vaan että muutos on jatkuvaa, ja oppimisen tulisi olla osa tätä jatkuvaa muutosta. Kehittäminen voi olla isoja tai pieniä askeleita kohti parempaa toimintaa. Se tarkoittaa uuden oppimista ja soveltamista, testaamista ja joskus virheiden tekemistä – ja oppimista niistä.
Mahdollisuuksien maailma
Kaikki muutos, uudet ideat, kokeilut ja virheet voivat tarjota mahdollisuuksia. Usein kuulee sanottavan, että “tätä on jo kokeiltu” tai “minulla ei ole tähän tarvittavaa osaamista tai annettavaa.” Mutta voisivatko juuri nämä kommentit kätkeä taakseen uusia mahdollisuuksia? Kokeneen työntekijän, sijaisen tai opiskelijan näkökulma voi tuoda:
- Uutta virtaa kehittämiseen
- Jo testattuja skenaarioita, joita voi muokata
- Tietoa siitä, mikä ei toimi, jotta voimme kokeilla uusia vaihtoehtoja
- Tarpeen aloittaa kokonaan alusta
Kesän tarjoamat mahdollisuudet
Voiko kehittäminen kesälläkin tuoda uusia asiakasnäkökulmia ja hyviä käytäntöjä? Voisiko kesätyöntekijä löytää keinoja toiminnan parantamiseksi? Kesä tarjoaa mahdollisuuden ajatella erilaisissa puitteissa tai kokoonpanoissa uudella tavalla ja kyseenalaistaa vanhat käytännöt. Ehkä kesä luo juuri oikean hetken ja paineen räjäyttää epätoimivat käytänteet ja vetää ne kulmat suoriksi.
Kehittämisen arkipäiväistäminen
Pitäisikö kehittämistä harjoittaa vain kerran viikossa, kuukaudessa, vuodessa, vai ei lainkaan? Entä jos kehittämistä toteutettaisiin päivittäin? Jos joka päivä kysyttäisiin, miten vuoro tai päivä sujui, mikä meni hyvin ja mitä voitaisiin parantaa? Kehittämisen ei aina tarvitse olla suuria mullistuksia, vaan se voi olla myös pienimuotoista pohdintaa ja kehitystyötä ruohonjuuritasolla. Vaikka pidänkin säännöllisiä kehityssessioita tärkeinä, uskon, että kehittäminen voi olla myös jokapäiväistä toimintaa.
Ammattietiikka ja kehittäminen
Vuonna 2001 julkaistussa ETENE-raportissa terveydenhuollon yhteisistä arvoista ja eettisistä periaatteista todetaan, että “ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen on jokaisen terveydenhuollossa työskentelevän oikeus ja velvollisuus.” Arvopohja tiivistyy kuuteen eettiseen periaatteeseen:
- Oikeus hyvään hoitoon
- Ihmisarvon kunnioitus
- Itsemääräämisoikeus
- Oikeudenmukaisuus
- Hyvä ammattitaito ja hyvinvointia edistävä ilmapiiri
- Yhteistyö ja keskinäinen arvonanto
Näiden periaatteiden mukaan toimiminen ohjaa meitä kehittämään esimerkiksi hoitoa, ammattitaitoa ja yhteistyötä.
Voiko kehittämistä keskeyttää kesäksi?
Lopuksi kysynkin, voiko kehittämistä edes keskeyttää kesäksi? Kehittäminen ei ole sidottu vuodenaikoihin tai työpäiviin. Se on jatkuva prosessi, joka elää ja hengittää arjessa. Joten vaikka kesä toisi mukanaan lomat ja rauhallisemman tahdin tai päinvastaisesti kiirettä ja ruuhkaa, kehittämisen henki voi jatkaa kulkuaan – pienissä ja suurissa asioissa, joka päivä.
Blogitekstin kirjoitti
Annika Englund | Valmentaja
Johtavana lankana terveydenhuollon kehittäminen – ripauksella asiakaslähtöisyyttä, ongelmanratkaisua, vuorovaikutusta ja jatkuvaa halua oppia. Taustalla sh/th-BBA-koulutus, johtamisen YAMK-tutkinnolla höystettynä.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit