05 joulu Valitsetko rajattomuuden vai ryhdikkyyden?
Muutama viikko sitten sparrasimme erästä johtotiimiä asettamaan tavoitteet ja tahtotilan. Työpajan lopussa johtotiimi pohti valmentavia kysymyksiä, joilla henkilökunta voisi työstää keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi. Viimeiseksi esitettiin kysymys: ” Pelottaako teitä kertoa ammattilaisillenne mitä olette ajatelleet ja työstäneet?”.
Johtotiimin jäsenet pohtivat vastausta hetken. ”Kyllähän meidän pitää pystyä sanomaan, mitä tavoittelemme. Ja mitä olemme uusien toimintamallien suhteen jo ajatelleet ja tehneet”. Johtotiimi kasvoi silmiemme edessä.
Miksi ryhdikäs johtaminen voi tuntua vaikealta? Uskommeko, että:
- Osallistavassa johtamisessa johtajat ja esihenkilöt eivät saa tehdä päätöksiä ja linjauksia
- Terveysaseman ammattilaiset kokevat esihenkilöiden tekemän esityön ylhäältä alas johtamiseksi
- Tavoitteisiin päästään, vaikka niitä ei niin yksiselitteisesti asetettaisikaan
Miten nämä uskomukset voivat näkyä johtamisessa?
- Esihenkilöt eivät päätä selkeitä tavoitteita, vaan mielellään ulkoistavat sen työntekijöille.
- Esihenkilöt eivät halua viedä ammattilaistaan vaikuttamisen mahdollisuuksia ja toisaalta haluavat osallistaa heitä mahdollisimman paljon. Omia ajatuksia uusista toimintamalleista ei siksi mielellään tuoda esille
Onko raja hämärtynyt siinä, mitkä asiat päätetään missäkin ja olemmeko jo liiankin varovaisia?
Johtaminen ei tarkoita työntekijöidemme, ammattilaisten, osallistamisen ja ongelmanratkaisun kaventamista.
Esihenkilöiden tulee USKALTAA
- Priorisoida itseltään ja ammattilailtaan sellaisia töitä pois, joilla ei ole yhteyttä tavoitteisiin ja jotka syövät liiaksi ammattilaisten aikaa vaikuttavampien työtehtävien kustannuksella
- Priorisoida aikaa tekemiseen, joilla pyritään kohti tavoitteita
- Seurata mittareita, jotka kertovat mihin suuntaan ollaan menossa
- Puhua mittareista ja analysoida niitä yhdessä ammattilaisten kanssa
Asiakasrajapinnassa työskentelevät ammattilaiset ovat parhaita työnsä asiantuntijoita. Usein ammattilaiset joutuvat hakemaan yhteisymmärrystä yhteisistä tavoitteista ja miten työtä kehitetään kohti asetettuja tavoitteita. Tyypillinen sudenkuoppa on se, että hoidettavia asioita pinotaan entisten päälle priorisoimatta mitään pois. Tällöin osallistaminen ja oman työn kehittäminen saavatkin pahimmillaan aikaan stressiä, paineen tunnetta, ja väsymistä.
Rajojen asettaminen ja suunnan antaminen ei vähennä ammattilaisten osallisuutta oman työnsä kehittämiseen vaan mahdollistaa paremman lopputuloksen.
Rajattomuus ei ole rakkautta.
Blogitekstin kirjoitti
Henna Korte | LEAN-valmentaja (LPP)
Ennen Mediellejä olen tehnyt pitkän ja varsin laaja-alaisen työuran perusterveydenhuollossa. Annen ja Elisan kanssa olimme tehneet aiemmin sosiaali- ja terveysalan kehittämishankkeita, ja olin ihastunut heidän tapaansa toimia. Ymmärsin, että tarvitaan täysin uusi tapa ajatella ja toimia, jotta hyviin tuloksiin päästäisiin. Kun mahdollisuus yhdistää voimat Mediellien kautta tuli, en epäröinyt.
Medielleissä olen päässyt tekemää ennakkoluulottomasti ja raikkaalla tavalla ratkaisuja, jotka palvelevat terveydenhuollon tekijöitä sekä heidän asiakaskuntaansa parhaalla mahdollisella tavalla.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit