09 marras Arvotonta askartelua vai täydellisiä tähtihetkiä
Hoitotakuun tiukentuminen on käynnistänyt vimmaisen ponnistelun toiminnan kehittämiseksi. Samaan aikaan käydään keskustelua tekemisen vaikuttavuudesta. Uusia toimintamalleja ja niiden tuloksellisuutta on esitelty julkisuudessa ja niistä käydään kiivasta keskustelua. Se osaltaan edesauttaa tässä hetkessä tarvittavassa ”out of the box”-ajattelussa sekä lisää bensaa kehittämisen liekkeihin ylläpitäen riittävää hönkää.
Monimutkaisuudesta käsiteltäviksi kokonaisuuksiksi
Mitä monimutkaisemmasta toimintaympäristöstä on kyse, sitä enemmän korostuu sen jäsentäminen riittävän pieniin, helpommin käsiteltäviin kokonaisuuksiin. Lisäksi tarvitaan hidasta, kirkasta ja jäntevää ajattelua. Pysähtymistä sen äärelle, mikä on se toimintatavan kova ydin, joka aikaansai näkyväksi tulleen tuotoksen ja keräämään matkan varrelta, mikä onnistui ja mikä ei ja mistä kumpainenkin johtui. Kysymys on samasta asiasta kuin asiakkaan oireen aiheuttavan juurisyyn etsimisessä. Oire on näkyväksi tuleva tuotos ja aiheuttaja usein näkymätön, jonka selville saaminen vaatii ajattelun ponnistelua ja hyvää päättelykykyä.
Terveysasema hyvä esimerkki monimutkaisesta toimintaympäristöstä. Jo pelkästään se, että asiakkaat ovat yhteydessä hyvin erilaisissa ja eri ammattilaisia vaativissa asioissa täysin sattumanvaraisena ajankohtana höystettynä ammattilaisten vaihtumisella, käyttämisellä muissa toiminnoissa, vain muutaman mainitakseni, muodostaa pelikentästä jo alkujaan vaikeasti hallittavan. Näkyväksi tulee monenlaisia asioita. Jokseenkin helppoa on tunnistaa turha tekeminen, arvoton askartelu. Oire epäoptimaalisista, mutta pakollisista toiminnallisista ratkaisuista, jotka johtuvat työkaluista, jotka eivät tue ideaalia tekemisen tapaa. Kiireen keskellä on vaikeaa löytää aikaa syvälliselle pohdinnalle olennaisista, käänteentekevistä juurisyistä, jolloin ajaudutaan tekemään oireenmukaista hoitoa.
Kohti parempaa tulevaisuutta
Uusien toimintatapojen kehittämistyö on kuitenkin näyttänyt tuottavan tulosta. Asiakkaiden asioiden ratkaisemisen tapoja on virtaviivaistettu. Arvotonta askartelua on poistettu ja pilkahduksia tähtihetkistä havaittu. Jokin silti hiertää kivenä kengässä.
Kuvitellaanpa sellainen maailma, missä asiakkaalle tulee terveyteen liittyvä kysymys. Hän ryhtyy kertomaan tarpeestaan itselleen sopivana ajankohtana älyalustalla Reima-robotin avustamana. Tarve kuin tarve, Reima-robotti osaa hakea tietoa potilastietojärjestelmästä ja kysyä tarkentavia kysymyksiä, ynnäillä yhteen ja tehdä ehdotuksen ratkaisusta ja tarvittavasta ammattilaisesta. Aamulla ammattilaiset saapuvat töihin ja ryhtyvät käymään läpi Reiman heille ohjaamia asiakkaita. Koska tarvittavat tiedot ovat heti käytettävissä, voi ammattilainen keskittyä ajatteluun jatkosuunnitelmasta ja tarvittavista toimenpiteistä. Lopuksi ammattilainen käy ehdotuksensa läpi asiakkaan kanssa hänen toivomallaan tavalla joko puhelimessa, viestillä tai tapaamalla hänet kasvotusten.
Optimaalisessa maailmassa, ei pelkästään toimintatavat, myös työkalut on optimoitu tukemaan haluttua lopputuotosta. Näin ammattilaiset voivat keskittyä juuri siihen, mihin heitä tarvitaan. Tuloksena täydellisiä tähtihetkiä. Tätä odotellessa, toimii Hilkka-hoitaja Reima-robottina työkaluinaan puhelin ja strukturoidut kysymys- ja ohjepatteristot.
Blogitekstin kirjoitti
Kaisa Pere | Toimitusjohtaja
Tapasin Annen ja Elisan entisessä työpaikassamme. Annen kanssa keskustelin usein palvelujen kehittämisestä. Keskustelujen lomassa huomasimme, että ajattelutapamme oli hyvin samankaltainen. Jaoimme yhtäläisen intohimon palvelujen kehittämiseen. Kun ikkuna aukesi isoon muutokseen, en epäröinyt.
Medielleissä koen, että minulla on mahdollisuus vaikuttaa ei pelkästään siihen, että kansalaiset saavat parempia terveyspalveluita, vaan myös siihen, että palveluita kehitetään taloudellisesti kestävälle pohjalle.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit