02 elo Johtajan perustaidot – läsnäolo ja kuunteleminen
Kun mietin esihenkilöitäni urani varrelta, vahvin mielikuvani kustakin liittyy hänen vuorovaikutustaitoihinsa. Niin hyvässä kuin pahassakin. Olen oppinut heiltä kaikilta paljon. Erityisen positiivisina kokemuksina olen pitänyt niitä hetkiä, jolloin esihenkilöni on kohdatessamme keskeyttänyt tekemisensä ja keskittynyt kuuntelemaan asiaani. Juuri tuo kuulluksi tulemisen kokemus on ollut merkittävä, ei niinkään keskustelun lopputulos. Vaikka suurin osa näistä hetkistä on ollut ohikiitävän lyhyitä, on niistä jäänyt kokemus hyvästä yhteydestä.
Kokemukset ohitetuksi tulemisesta ja huomiotta jäämisestä vaikuttavat vuorovaikutukseen
Pieleen menneistä kokemuksia yhdistää tunne ohitetuksi tulemisesta tai huomiotta jättämisestä. Tällöin on tullut vahva tunne siitä, että vastapuoli ei ole läsnä tilanteessa. Näissäkään kohtaamisissa lopputulos ei ole niin merkittävä, kuin kokemus kohtaamisesta. Onpa ollut useita sellaisiakin tilanteita, joissa esihenkilö on jo kohtaamisen alussa viestinyt ilmeellään ja eleillään varautuneisuutta. Tavan toistuminen johti siihen, että en enää ottanut asioita juurikaan esille. Pelkkä ajatus negatiivisesta suhtautumisesta jo ennen asian esittämistä sai minut perääntymään.
Kokemus kasvattaa: Läsnäolo ja kuunteleminen avainasemassa vuorovaikutuksessa
Kokemuksen myötä olen enemmän ryhtynyt panostamaan läsnäoloon ja kuuntelemiseen. Riippumatta siitä, kenen kanssa ja minkälaisessa vuorovaikutustilanteessa olen. Erityisen tärkeänä koen, että viestin kaikin tavoin vastaanottavaisuutta, jotta keskustelukumppanini rohkaistuu puhumaan mitä ikinä hänellä sydämellään onkaan ja että suhtaudun arvokkaasti esille tuotuun asiaan. Erityisesti vaikeiden keskustelujen osalta olen oppinut, miten tärkeää on keskittyä olemaan läsnä tilanteessa ja kuunnella, mitä toisella on sanottavaa. Siitäkin huolimatta, että etukäteen ja keskustelun aikana herää usein epämiellyttäviä tunteita. Vaikeita ne keskustelut ovat edelleen, mutta suhtaudun itseeni ja keskusteluun nykyään lempeämmin ja luotan siihen, että läsnäololla, yhteyden luomisella ja kuuntelemisella pääsee niissäkin pitkälle.
Läsnäolo ja kuunteleminen liittyvät myös päätöksentekoon. Tieto ja osaaminen asuvat työyhteisössä. Johtajalla itsellään on tietoa vain rajallinen määrä. Hänen tehtävänsä on tehdä päätöksiä, mutta ymmärtääkseen kokonaisuutta, on muodostettava käsitys myös yksityiskohdista ja vaikutusmekanismeista. Tämä tieto asuu työntekijöissä. Mikäli kokonaiskäsitystä ei ole, saatetaan tehdä huonoja päätöksiä tai jopa arvauksia.
Tietoista päätöksentekoa vahvalla läsnäololla ja kuuntelemisella
Nykyisin pyrin päätöksentekohetkellä siihen, että kaikki olennaiset henkilöt ovat sanoneet mielipiteensä asiaan. Mielellään varmistaen, että asiasta on keskusteltu riittävästi. Pyrin myös siihen, että olen pystynyt muodostamaan hyvän kokonaiskäsityksen asiasta ja ihmisten mielipiteistä. Keskustelun aikana on hyvä vielä varmistaa, että on ymmärtänyt esiin tuodut asiat oikein. Tämä kaikki vaatii vahvaa läsnäoloa, jotta voi keskittyä kuuntelemaan kaiken olennaisen viestinnän. Aina siinä ei onnistu, mutta onneksi seuraavia mahdollisuuksia onnistua tulee eteen lähes saman tien.
Lopuksi muutama lukusuositus aiheista:
Keskustelun voima, Ilona Rauhala
Johtoryhmästä tähtijoukkue, Vesa Ristikangas ja Tapani Rinne
Pelko pois – kohti rohkeaa johtamista, Ira Lange ja Kati Järvinen
Blogitekstin kirjoitti
Kaisa Pere | Toimitusjohtaja
Tapasin Annen ja Elisan entisessä työpaikassamme. Annen kanssa keskustelin usein palvelujen kehittämisestä. Keskustelujen lomassa huomasimme, että ajattelutapamme oli hyvin samankaltainen. Jaoimme yhtäläisen intohimon palvelujen kehittämiseen. Kun ikkuna aukesi isoon muutokseen, en epäröinyt.
Medielleissä koen, että minulla on mahdollisuus vaikuttaa ei pelkästään siihen, että kansalaiset saavat parempia terveyspalveluita, vaan myös siihen, että palveluita kehitetään taloudellisesti kestävälle pohjalle.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit