24 touko Rikkinäisiä puhelimia ja kiehuvia jalkoja
Mitä tekee milenniaaliporukka tilanteessa, jossa sähköt on poikki ja kännykän akku loppu?
Vinkkinä menneestä maailmasta: kokeilkaapa ajankuluksi rikkinäistä puhelinta.
Kaikki viime vuosituhannella syntyneet muistavat tämän leikin, jossa – kiireen ja paineen tunnussa- eli nopeasti piti kuiskata kuulemasi lause vieruskaverille ja jossa viesti eteni ja muokkautui tuntemattomaksi. Lopputulema oli aina yhtä ennalta-arvaamattomaksi rikkoutunut. Eikä tainnut olla kertaakaan, jossa viesti olisi pysynyt alkuperäisenä. Ja eikö ollutkin hauskaa huomata, miten vieruskaveri oli kuullut viestisi ihan hassusti. Vaikka sen mielestäsi ihan selvänä kopiona luulit eteenpäin laittaneesi.
Mietitäänpä asiaa toisesta vinkkelistä.
Missä olisi mahdollisimman paineinen ja kiireinen tilanne. Jossa puheviesti tulisi välittää täsmällisen tarkasti eteenpäin ilman väärinymmärryksiä?
Vaikea on keksiä parempaa (taikka oikeasti pahempaa) kuin terveyskeskus ja hoidon tarpeen arvio. Jossa urheat hoitajat vastaavat kymmeniin takaisinsoittoihin joka päivä ja tuntevat tunnollisilla harteillaan kymmenien ja joskus jopa satojen vastaamattomien soittopyyntöjen painon. Ja jossa on koko ajan kiire vastaamaan jo seuraavaan yhteydenottoon. Ja jossa virheitä ei saisi tulla sitä yhtäkään.
Ja miten me fiksut ammattilaiset toimimme?
Autamme toki hoitajia sijoittelemalla lääkäreitä hoitajien avuksi eri nimikkeillä – konsultteina, ratkaisijoina, gebardeina tai tiimilääkäreinä. Mutta muistammeko lapsuuden opit vai kyselemmekö hoitajilta lisäkysymyksiä, joita hoitajamme kuiskuttelevat potilaalle ja potilaat edelleen hoitajille ja hoitajamme edelleen lääkärikonsultillemme?
Ja silti oletamme, että viesti kulkee eheänä ja muuttumattomana ketjun alusta loppuun?
Jotkut puhelinta pelkäämättömät kollegat ovatkin jo uskaltautuneet soittamaan asiakaspotilaillemme itse- ja useat huomanneet, että itse asiassa asia hoituukin vähemmin virhein, kun asiakaspotilaan kanssa juttelee suoralla yhteydellä. Ja edistyneimmät ovat ottaneet työkalupakkiinsa sen yleislääkärin monista keinoista kenties arvokkaimman mutta vähiten hyödynnetyn- eli seurannan, jossa tilanteen kehittymistä voi seurata uudella puhelulla tai modernimmin sähköisellä yhteydenotolla.
Jolloin viestit kulkevat eheämmin, lääkäri saa arvokasta tietoa päätöksensä tueksi ja asiakaspotilas arvostamaansa jatkuvuutta ja laatua. Kuten ennen maailmaan haikaillussa omalääkäritoiminnassa. Voi miltä maailma näyttäisikään, jos rikkinäinen puhelin (tai tietokone) korjattaisiin jatkuvuutta kannattelevaksi!
Olisiko maailma jo lähellä täydellistä?
Ei vaiskaan. Sillä aina jää se täydellisen maailman epätäydelliseksi tekevä. Eli ihminen itse.
Tästä muistuu mieleen muinainen läsnävastaanottokäynti pienessä maalaiskunnassa viime vuosituhannen puolelta. Kun keski- ikäinen mies innostuneena selitti, miten tunnon puutteesta kärsinyt oikea neuropaattinen jalka oli niin kalvakka ja viileä.
Mutta!
Kun jalan upotti kiehuvaan veteen ämpäriin jalka oli niin terve ja lämmin ja punakka. Jota miehemme ylpeänä lääkärille selosti.
Tuskaisen puolituntisen jälkeen urhea lääkärimme viimein uupui. Kaikki kielelliset (sekä ele- että sanalliset) keinonsa käyttäneenä, yksittäistä lausetta rautalangasta toiseen vääntäneenä: ”ÄLÄ LAITA JALKAA KIEHUVAAN VETEEN!” – kaikkensa antaneena –
Ja silti kuitenkin vakuuttuneena siitä, että tarina loppui siten, että miehemme heti kotiin tullessaan rouvalleen ilmoitti ylpeänä- ” että oli se lääkärikin sitä mieltä, että jalka kannattaa upottaa kiehuvaan veteen, kun on niin lämmin ja terve ja punakka !”
Sen pituinen se. (Mutta ei todennäköisesti enää kovin pitkään).
Blogitekstin kirjoitti
Anne Autio | LEAN-valmentaja (LPP)
Pitkän terveyskeskustaustan omaavana ylilääkärinä tuon Medielleihin sekä perinteitä että osaamista aiemmista muutoksista. Erityisesti olen hyvä saatavuuden sekä resurssien tasapainoilussa ja variaation havaitsemisessa ja hallitsemisessa. Poikittainen ajattelu sekä resilienssi on minulle luontevaa, ja kykenen ajattelemaan asioita “out of the box” eli laatikon ulkopuolelta, joskus ennakoivastikin. Huomaan usein asioita, jotka ovat tulossa vasta esiin. Elleihin törmäsin eri projekteissa sekä työpaikoilla, ja lopulta päädyimme yhteen, kun huomasimme ihmettelevämme samaa norsua eri ilmansuunnista. Me Mediellit toimimme tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti sekä asiakasta kunnioittaen.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit