13 huhti Tehdäänkö oikeita asioita, oikeilla tavoilla?
Hoitotakuulla tavoitellaan nykyistä nopeampaa hoitoon pääsyä. Kiireettömän hoidon hoitotakuu lyhenee kolmesta kuukaudesta seitsemään päivään.
Mitä nopeampi hoitoon pääsy voisi saada aikaan?
Vahvemmat ja paremmin toimivat terveydenhuollon peruspalvelut. Parempi hoidon saatavuus. Ihmisten hyvinvointi- ja terveyserojen kasvun kaventumista ja päivystyksen vähentynyttä kuormitusta. Moniongelmaisten asiakkaiden sujuvampaa ja moniammatillisempaa hoitoa. Palveluita, jotka vastaavat ihmisen tarpeisiin. Ilman kustannusten kasvua. Utopiaa?
Ja miten se tehdään?
Miten päästäisiin parempaan hoitoon pääsyyn? Onko ratkaisuna suurempi hoitohenkilökunnan resurssi? Yleensä ajatellaan, että kun on enemmän tekijöitä, niin voidaan saada myös enemmän aikaan. Mutta tämä tarkoittaa käytännössä tuottavuuden huononemista. Lisäksi lisäresurssi voi joskus paradoksaalisesti lisätä ammattilaisten työn määrää, esimerkkinä perehdytykseen käytetty työ. Resurssit ovat rajalliset ja resurssipula koskee jo kaikkia sote-toimijoita. Siksikin on pohdittava muita keinoja.
Tehdäänkö oikeita asioita, oikeilla tavoilla?
On pohdittava, miten hoitoon pääsy toteutetaan tällä hetkellä. Kuka hoitaa ja miten, mitä tehdään ja milloin.
Tosielämän esimerkkejä 1, sairas lapsi:
Soitto terveysasemalle. Lapsi on vatsataudissa, vointi on hyvä, mutta tarvitaan sairaan lapsen hoitotodistus. Puhelimesta ohjataan tulemaan terveysasemalle. Jonotat toimistoon ja selität asian uudelleen. Sitten ohjataan odottamaan lääkärin vastaanottoa. Lapsi ja äiti tapaavat lääkärin ja saavat sairaan lapsen hoitotodistuksen.
Tosielämän esimerkkejä 2, niska- ja hartiakipuinen mies:
Soitto terveysasemalle ja soittopyyntö. Takaisinsoittoa ei kuulu yli kolmeen tuntiin. Matka terveysasemalle. Ensin toimiston kautta. Lääkärinajat ovat kortilla, joten matka jatkuu sairaanhoitajan vastaanotolle. Lopulta lääkärin vastaanotolle. Kertaat asian jokaiselle ammattilaiselle. Niska ja hartiakipua. Kipulääkeresepti ja lähete fysioterapiaan. Sairaanhoitaja soittaa takaisinsoitosta, asia kirjataan ja kuitataan – asia jo hoidossa. Asiakas tapaa fysioterapeutin ja yhdessä löytyy keinoja niska- ja hartiajännitykseen, huonoon työergonomiaan ja staattisiin liikkeisiin.
Edellä mainituissa tosielämässä tapahtuneissa esimerkeissä asiakkaat saivat palvelua, mutta millä hinnalla? Ensimmäisessä esimerkissä sairaanhoitaja vastasi puhelimeen, toinen sairaanhoitaja vastaanotti asiakkaat toimistossa ja lopulta lääkäri tapasi heidät. Toisessa esimerkissä asiakkaan tapasi ensin toimistossa sairaanhoitaja, sitten vastaanoton toteuttanut hoitaja, tämän jälkeen lääkäri, puhelimitse takaisinsoitosta vastannut hoitaja ja vasta lopulta fysioterapeutti. Hoitoon päästiin 7 päivän sisällä, mutta tehtiinkö oikeita asioita, oikeilla tavoilla? Mitä kaikki tämä maksoi ja kuka muu jäi ilman hoitoa?
Toimivat ja saatavat terveydenhuollon peruspalvelut
Toimivat ja saatavat terveydenhuollon peruspalvelut vaativat toiminnan järkevöittämistä. Kun poistetaan hukka, vakioidaan toimivat toimintamallit ja pyritään jatkuvaan parantamiseen, voidaan saada aikaan asiakkaille tarpeitansa vastaavat palvelut mahdollisimman edullisin kustannuksin. Tämä vaatii organisaation muutoshalukkuutta jokaisella tasolla, tukea muutoksen mahdollistamiseen ja asioiden työstöä. Parhaimmillaan saadaan aikaan asiakasarvoa tuottavaa, vaikuttavuusperusteista terveydenhuoltoa seitsemän päivän hoitotakuulla eli tehdään oikeita asioita, oikeilla tavoilla.
Blogitekstin kirjoitti
Annika Englund | Valmentaja
Johtavana lankana terveydenhuollon kehittäminen – ripauksella asiakaslähtöisyyttä, ongelmanratkaisua, vuorovaikutusta ja jatkuvaa halua oppia. Taustalla sh/th-BBA-koulutus, johtamisen YAMK-tutkinnolla höystettynä.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit