20 helmi Uuden oppimista pitää johtaa!
Uusilta työntekijöiltä kuulee, että perehdytys on joko ollut hyvä, huono tai sitä ei juurikaan ole ollut. Toiminnan muutosten yhteydessä kuulemme usein samaa riippumatta työntekijän työssäolovuosista. Muutosten perehdyttämistä laiminlyödään usein vielä enemmän, muutos kerrotaan kokouksessa tai siitä lähetetään viesti, jonka jälkeen oletetaan, että kaikki toimivat sen mukaisesti. Äärimäisen harvoin näin kuitenkaan tapahtuu ja tässä on yksi suuri syy, miksi muutoksemme ei jalkaudu todelliseksi toiminnan muutokseksi.
Muutoksen jalkauttamisessa voidaan hyödyntää Leanista tuttua TWI (Training Within Industry) menetelmää. TWIn alamenetelmä Job Instructions (työohjeet) kehitettiin jo toisen maailmansodan aikana, tarpeeseen perehdyttää suuri määrä työntekijöitä nopeasti.
Ensimmäisenä periaatteena on se, että kaikki työntekijät perehdytetään uuteen tai muuttuneeseen työtapaan kasvotusten työn äärellä, ei sähköpostilla tai kokouksessa. Menetelmässä on neljä vaihetta.
Vaihe 1 – työntekijä valmistellaan muutokseen
Käydään työvaihe läpi, johon muutos kohdistuu, ja selvitetään mitä työntekijä jo osaa.
Esimerkiksi systemaattista ongelmanratkaisua opetettaessa, työntekijällä ei välttämättä ole siitä kokemusta nykyisessä työssään, mutta hän tunnistaa poikkeamia urheiluharrastuksessaan esim. tekniikkapoikkeamisen muodossa tai hän on tottunut selvittämään lasten erimielisyyksiä aiheuttavia todellisia syitä.
Luodaan tarve muutokselle eli tunnistetaan, miten tämä hyödyttää niin työntekijää kuin muitakin muutokseen liittyviä tahoja, erityisesti asiakasta.
Vaihe 2 – Näytetään uusi toimintamalli
Kerrotaan ja näytetään jokainen työvaihe askel kerrallaan
Työntekijälle kerrotaan, miksi kukin vaihe tehdään juuri näin ja mitä on tärkeää muistaa tässä vaiheessa, jotta sen pystyy tekemään oikein ja virheettömästi.
Vaihe 3 – Kokeillaan ohjattua toimintamallia
Annetaan työntekijän kokeilla ohjattua toimintamallia ja korjataan tarvittaessa
Pyydetään työntekijää selittämään samalla kun hän kokeilee toistamiseen, mitä asioita täytyy muistaa, jotta työvaihe onnistuu virheettömästi
Esimerkiksi takaisinsoiton alussa esittelen itseni ja kysyn heti asiakkaan sotun (ennen kuin hän alkaa kertomaan asiaansa), jotta saan hänen asiakirjansa auki. Tämä siksi, että pystyn esittämään tarkentavia kysymyksiä pohjautuen asiakkaan tietoihin ja tämä nopeuttaa päätöksentekoa.
Tätä jatketaan niin kauan, että varmistutaan, että työntekijä on ymmärtänyt miksi ja miten eli hän osaa kertoa ja perustella sekä tehdä oikean työsuorituksen.
Vaihe 4 – Seuranta
Työntekijä jää tekemään työtä itsenäisesti, mutta hän tietää keneltä saa apua tarvittaessa
Aluksi käydään varmistamassa säännöllisesti ja kannustetaan kysymään epäselvistä asioista tai työvaiheista
Tässä vaiheessa useat toteavat, että ei tällaiseen panostukseen ole aikaa ja kyllä ammattilaisten pitäisi oppia asiat nopeammin. Johon vastaan, että tämä ei välttämättä vie juurikaan aikaa. Suurin ponnistus on alkaa toteuttamaan muutoksen perehdyttämistä näillä neljällä vaiheella. Se mikä mielestäni kuormittaa esihenkilöstä tai perehdyttäjiä on se, että emme mallinna toiminnan muutosta näin konkreettisesti. Muutos sanoitetaan, mutta se mikä konkreettisesti muuttuu ja miten, jätetään hahmottamatta ja sanoittamatta. Itse pidän hyvänä mittarina sitä, että jos pystyy visualisoimaan uuden toimintamallin päävaiheet ja pointtaamaan ne asiat, jotka varmistavat oikean työsuorituksen – muutoksen jalkauttamisen pitäisi olla nopeaa ja vähentää työntekijäkohtaista vaihtelua. Jos näin ei tehdä, työntekijät ovat taitavia ratkaisemaan asian kukin omalla tavallaan. Tekemällä sen monilla eri tavoilla tai jatkamalla kuten ennenkin.
Blogitekstin kirjoitti
Henna Korte | LEAN-valmentaja (LPP)
Ennen Mediellejä olen tehnyt pitkän ja varsin laaja-alaisen työuran perusterveydenhuollossa. Annen ja Elisan kanssa olimme tehneet aiemmin sosiaali- ja terveysalan kehittämishankkeita, ja olin ihastunut heidän tapaansa toimia. Ymmärsin, että tarvitaan täysin uusi tapa ajatella ja toimia, jotta hyviin tuloksiin päästäisiin. Kun mahdollisuus yhdistää voimat Mediellien kautta tuli, en epäröinyt.
Medielleissä olen päässyt tekemää ennakkoluulottomasti ja raikkaalla tavalla ratkaisuja, jotka palvelevat terveydenhuollon tekijöitä sekä heidän asiakaskuntaansa parhaalla mahdollisella tavalla.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit