01 helmi Uhkasakkoja vai sydänkohtauksia?
Puun ja kuoren välissä olevia terveysjohtajia käy kyllä sääliksi. Jos hoidon saatavuus sakkaa, tulee AVI:lta pyyhkeitä. Työntekijöitä ei meinaa saada kirveelläkään, ja koronapandemian hoitovelka on edelleen hoitamatta uuden kysynnän painaessa päälle.
Pandemian aikana
Pandemian aikana uusia toimintatapoja otettiin rivakasti käyttöön, mutta järjestelmään jäi päivystyksellinen tila päälle. Edelleen näemme terveyskeskuksissa, että on helppoa ja sujuvaa hoitaa akuutteja asioita ja priorisoida hoidon saatavuutta, mutta kansanterveystyö ja hoidon jatkuvuus jää lapsipuolen asemaan. Valmennuksissamme on tullut esille voimakas ehdollistuminen ”akuuttihoidon” suuntaan ja koko laivan kääntäminen tulee olemaan hidasta.
Hoidon jatkuvuuden hyödyt kyllä teoriassa tiedetään
Mutta kun potilas on puhelimessa ja vaatii hoitoa nyt, on joko automaatio pyrkiä ratkaisemaan asia pikaisesti, tai torjua, jolloin asia joko jää potilaan omalle vastuulle tai vaiva akutisoituu ja ollaankin taas päivystyksessä.
Hoidon jatkuvuus, saatavuus ja terveyshyödyt
Hoidon jatkuvuuden ja terveyshyödyn pohtiminen on hidasta ja vaikeaa, mutta se täytyy tehdä, muuten emme pääse eteenpäin. THL:n valtakunnallinen asiakaspalautekysely antaa surullisen kuvan niin hoidon saatavuudesta kuin jatkuvuudesta. Valtiovallan ohjaus on tähän mennessä painottanut voimakkaasti saatavuutta, josta AVI:n huomautukset ovat karu lopputulema. On kiistatonta, että Suomessa hoitoon pääsyä joutuu odottamaan aivan liian pitkään monilla alueilla. Ohjaus vaikuttaa olevan kuitenkin nyt pahasti kallellaan pelkästään saatavuuden puoleen.
Epätasapainoiset ohjausmekanismit
Milloin saamme ohjausmekanismin, joka ottaa huomioon myös jatkuvuuden ja terveyshyödyn? AVI:lta huomautus, jos terveyskeskuksen henkilöstöstä liian suuri osuus tekee päivystyksellistä työtä? Jos terveysasema ei tee terveysvalmennusta, panosta elintapasairauksien ennaltaehkäisyyn, pidä tupakoinnin lopetusryhmiä? Jos palkkalistoilla ei ole terveysvalmentajia? Jos terveysasemalla ei ole selkeää prosessia kuinka jokaisessa kohtaamisessa arvioidaan hoidon jatkuvuuden hyödyt, ja käytännöt kuinka se saadaan toteutumaan?
Pyrkimyksenä kohti laadukkaampaa ja vaikuttavampaa terveydenhuolto
On tärkeää, että puhelimeen vastataan, ja että etä- tai lähivastaanotollekin pääsee, mutta nyt tarvitaan voimakasta ohjausta myös kohti laatua, hoidon jatkuvuutta ja terveyshyötyä. Muuten terveysjohtajat joutuvat jälleen kerran miettimään mitä priorisoivat, uhkasakkojen vai sydänkohtauksien estämistä?
Blogitekstin kirjoitti
Elisa Jokelin | LEAN-valmentaja (LPP)
Kun tapasin toiset Ellit, huomasin, että olemme joukko intohimoisia maailmanparantajia, joilla on halu kehittää terveydenhuollon suoritus- ja toimintakykyä. Se onnistuu mielestäni parhaiten tukemalla henkilöstöä tekemään kestävä muutos.
Jokaisella terveysasemalla haasteet ovat samat: liian paljon kysyntää suhteessa resursseihin. Koska resursseja ei ole luvassa lisää ja kysyntäkin vain kasvaa, ainut keino vastata kasvaviin haasteisiin on muuttaa tapaa, jolla peruspalveluja tuotetaan.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit