18 tammi Pitääkö olla huolissaan?
Televisiosta tuttu ohjelma. Kansalainen kertoo tilanteestaan ja esittää tämän kysymyksen. Ammattilaiset ottavat kantaa, antavat ohjeita ja neuvoja sekä kertovat, onko syytä huoleen. Loistava formaatti! Vaikka kyse on komediasta, piilee taustalla varsin alkukantainen tarve, pelko, joka on saatava loittonemaan.
Miten tämä liittyy terveydenhuoltoon?
Asiakkaan ottaessa yhteyttä, hän kaivannee samankaltaisia asioita. Usein hän on saattanut jo ottaa selvää, mistä mahtaa olla kysymys ja hänellä on ajatus seuraavasta askeleesta, jolloin hän kaipaa vain ammattilaiselta varmistusta. Toinen toivoo tutkimuksia, ehkä hän saa niistä turvaa. Kolmas vaatii lääkärin vastaanottoa. Asiakkaat esittävät asiansa eri tavoin, haluavat erilaisia asioita. Kertovatko he kuitenkaan aina sitä, mihin haluavat vastauksen, huolta? Huomaammeko ammattilaisina selvittää sitä?
Neurologinen oire
Eräänä iltana lapseni tuli luokseni ja kertoi yllättävästä neurologisesta oireesta. Välittömästi nousi äidin verenpaine kattoon ja pala kurkkuun. Ei sitä siinä parane näyttää, hämmentyneen teinin edessä, joka hakee turvaa vanhemmastaan. On pidettävä itsensä tyynenä, vaikka mielessä vilkkuisi salamana miljoona erilaista kauhistuttavaa vaihtoehtoa, mihin oire saattaa johtaa. Onnekseni lähipiirissäni on kokeneita yleislääkäreitä, terkkalääkäreitä, joihin voin tukeutua tällaisissa tilanteissa. Esitin huoleni, onkohan tässä jotain vaarallista, pitääkö lähteä päivystykseen? Todennäköisesti ei, mutta kuulostaa siltä, että olisi hyvä saada lastenlääkärin arvio. Siispä soittamaan päivystysapuun.
Takaisinsoitto
Takaisinsoittoa odotellessa jokainen minuutti tuntuu ikuisuudelta ja huoli kasvaa samassa suhteessa. Vihdoin sairaanhoitaja soittaa, haastattelee lapsen ja kertoo sitten, mistä on todennäköisesti kysymys. Saako hän huoleni hälvenemään? Valitettavasti ei. Olen saanut itseni jo sellaisen tunnekuohun valtaan, että siihen pystyy vain lääkäri. Soitan uudelleen ystävälääkärilleni, joka saa minut tyynnytettyä.
Helpotusta huoleen
Sitä me kaikki aika-ajoin tarvitsemme, terkkalääkäriä, joka kohtaa tunteissaan vellovan asiakkaan ja hälventää pelon. Ei, ei tarvitse olla huolissaan, voitte käydä nukkumaan, mutta anna sille lapselle ensin kipulääkettä.
Blogitekstin kirjoitti
Kaisa Pere | Toimitusjohtaja
Tapasin Annen ja Elisan entisessä työpaikassamme. Annen kanssa keskustelin usein palvelujen kehittämisestä. Keskustelujen lomassa huomasimme, että ajattelutapamme oli hyvin samankaltainen. Jaoimme yhtäläisen intohimon palvelujen kehittämiseen. Kun ikkuna aukesi isoon muutokseen, en epäröinyt.
Medielleissä koen, että minulla on mahdollisuus vaikuttaa ei pelkästään siihen, että kansalaiset saavat parempia terveyspalveluita, vaan myös siihen, että palveluita kehitetään taloudellisesti kestävälle pohjalle.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit