19 heinä Palaute avaimena muutokseen
Lean-ajatteluun kuuluu hyvin kiinteästi jatkuva parantaminen. Toisin sanoen jatkuva muutos. Terveydenhuolto on myös ympäristönä sellainen, jossa tapahtuu jatkuvasti uutta ja eri suunnista tulee enemmän tai vähemmän tervetullutta painetta muutokseen.
PDSA
Leania hyödyntävän yksikön elämä koostuu käytännössä jatkuvasti rullaavista, erikokoisista PDSA-sykleistä. Plan-vaiheessa suunnitellaan: Mitä tehtäisiin? Do-vaiheessa tehdään sitä mitä meinattiin. Study-vaiheessa tarkistetaan: Miten meni noin niinku omasta mielestä? Ja tähän haluan pysähtyä pidemmäksi aikaa. Harvoin nimittäin pysähdymme riittävän usein tai syvällisesti.
Muutosta tehtäessä on tärkeää seurata, miten tilanne kehittyy. Meidän pitää oppia koko ajan ja siihen palaute on avain. Asettamamme mittarit antavat meille omanlaistaan palautettaan: Hoidimmeko asiat paremmin kuin ennen? Se ei kuitenkaan ole välttämättä riittävä. Numeraalinen mittari nimittäin ei yksin vastaa valmentajaa, johtajaa ja työntekijää kiinnostaviin kysymyksiin: Miten sen teimme? Mikä tai kuka auttoi? Miten voimme lisätä sitä mikä toimii? Mitä haluamme sellaisen tilalle, mikä ei toimi? Mikä voisi olla seuraava askel?
Näin study-vaihe antaa syötettä suoraan seuraaviin act- ja plan-vaiheisiin.
Rikasta palautetta, kiitos!
Oppiminen tarkoittaa muutosta ja muutoksen moottorina toimii herättävä palaute. Jotta voimme parhaalla mahdollisella tavalla nähdä muutoksen paikat ja ymmärtää muutoksen tarpeen, tarvitsemme monipuolista palautetta. Siksi leanissakin halutaan kaikkien osallistuvan kehittämiseen – se takaa parhaiten näkökulmien ja kokemusten rikkauden.
Palautteen pitäisi sisältää muutakin kuin “ihan jees” – tai “aivan kauhee” ‑tyyppisiä mielipiteenilmaisuja. Palaute on merkityksellisintä ja parhaiten muutosta tukevaa, kun siitä aukeaa näkymä merkityksellisyyteen. Kerro siis mieluummin: “Tämä uusi malli tuntuu vaikealta, koska en saa siitä selkoa ja siksi en oikein saa asioita aikaiseksi. Varmaan sen vuoksi nuo mittaritkin ovat punaisella.” Tästä voidaan heti kuulla, että henkilö kaipaa selkeyttä, jotta voi tehokkaasti tehdä työtään. Voilà!
Blogitekstin kirjoitti
Soila Karreinen | Valmentaja
Hyppäsin pois ison terveysaseman ylilääkärin tehtävästä ajatuksenani löytää uudenlaista tekemistä ja ymmärrystä siitä, mitä sotelle oikeastaan pitäisi tehdä. Sattuman kautta tieni vei sosiaali- ja terveysministeriön kautta terveydenhuollon resilienssin tutkimuksen pariin. Kirjoitan ajatuksistani, tutkimuksista ja paljon muuta.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit