16 helmi Onko jonoton terveyskeskus taikatemppu?
Ei ole. Eikä siihen tarvita uutta hallintoa, lainsäädäntöä, lisärahoitusta (vaikka perusterveydenhuolto onkin kroonisesti aliresursoitu!), laajamittaista yksityistämistä tai muutakaan ideologista vääntöä. Espoon johtava ylilääkäri Anu Mustakari sen hyvin sanoi, että siihen tarvitaan vaan kovaa duunia ja timanttista lähijohtamista.
Kilon terveysasema otti haasteen vastaan viime syksynä ja suunnitteli valmentajiemme tuella toimintansa uuteen uskoon. Asiakkaan asiaa aloitetaan ratkaista ensimmäisessä kontaktissa, tiimin kaikkien ammattilaisten osaamista käytetään parhaimmalla mahdollisella tavalla, kukaan ei jää yksin, ja työn tekemisen esteitä ratkotaan koko ajan systemaattisen ongelmanratkaisun keinoin. Lähijohto ja tiiminvetäjät johtavat toimintaa reaaliaikaiseen kysyntään ja keskeneräisen työn mittaamiseen perustuen. Visuaaliset päivittäisjohtamisen taulut ja usein toistuvat lyhyet päivittäispalaverit pitävät koko tiimin kartalla siitä, miten heillä menee, kuka tarvitsee apua ja minne on mahdollisesti syntymässä pullonkaula. Ei siis taikatemppu, vaan hyväksi havaittuja ja koeteltuja kehittämisen ja prosessien johtamisen menetelmiä.
Kovaa duunia vaatii silti, koska muutos on henkilöstölle valtava. Aiemmin hoitaja ja lääkäri ovat olleet vastuussa lähinnä omasta ajanvarauslistastaan, eikä kokonaiskuva terveysaseman tilanteesta ole ollut välttämättä kovin selkeä. Muutoksen jälkeen koko tiimi tietää missä mennään, paljonko asiakkaita on tullut jo sisään ja paljonko on vielä odotettavissa. Tarvittaessa työtä jaetaan ja tasataan, jotta työkuorma ei kasva kenelläkään kohtuuttomaksi. Jos asiakas tarvitsee tunnin aikaa, niin se pyritään järjestämään. Työtyytyväisyyttä mitataan ja ongelmia ratkotaan. Asiakasvolyymit isoilla terveysasemilla lasketaan sadoissa. Silti terveysasemasta ei pidä tehdä tehdasta, vaan jokainen asiakas/potilas kohdataan ja hoidetaan laadukkaasti ja turvallisesti.
Kaikkien ammattilaisten yhteistyöllä, toiminnan systemaattisella kehittämisellä ja reaaliaikaiseen tietoon perustuvalla taitavalla johtamisella Kilon terveysasema on hyvällä alulla pysyvästi jonottomaan terveyskeskukseen.
Linkki Helsingin Sanomien artikkeliin, kuinka Kilon terveysasemalla todellakin kutistettiin terveysaseman jonot: Espoo teki taikatempun: Kilon terveysaseman jonot kutistettiin –Lääkärille pääsee nopeammin parin yksinkertaisen oivalluksen ansiosta – Kaupunki | HS.fi
Blogitekstin kirjoitti
Elisa Jokelin | LEAN-valmentaja (LPP)
Kun tapasin toiset Ellit, huomasin, että olemme joukko intohimoisia maailmanparantajia, joilla on halu kehittää terveydenhuollon suoritus- ja toimintakykyä. Se onnistuu mielestäni parhaiten tukemalla henkilöstöä tekemään kestävä muutos.
Jokaisella terveysasemalla haasteet ovat samat: liian paljon kysyntää suhteessa resursseihin. Koska resursseja ei ole luvassa lisää ja kysyntäkin vain kasvaa, ainut keino vastata kasvaviin haasteisiin on muuttaa tapaa, jolla peruspalveluja tuotetaan.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit