03 helmi Kosmonautti ja lyijykynä
Nasalla oli ongelma. Muuten niin mainio kuulakärkikynä osoittautui ongelmalliseksi avaruudessa, kun painottomassa tilassa muste ei yltänyt paperille saakka. Suurella rahalla ja työmäärällä saatiin kuitenkin aikaan avaruudessa toimiva kuulakärkikynä, jota ylpeänä esiteltiin venäläiselle kollegalle. “Miten te olette tämän ratkaisseet?” kysyi amerikkalainen. “Me käytämme lyijykynää”, vastasi venäläinen.
Luennolla esiteltiin Malawia, yhtä köyhimmistä maista maailmassa. Verkkokalvoille piirtyi kuva paikallisesta asukkaasta jonottamassa terveyskeskuslääkärin vastaanotolle. Naisen kädessä oli sininen vihko, jonne oli kerätty hänen koko sairaushistoriansa. Käynnin jälkeen terveyskeskuslääkärikin kirjaisi vihkoon oleelliset löydökset ja hoitosuunnitelman. Miten nerokasta! Potilas omisti tietonsa ja oli heti selvillä hoitosuunnitelmastaan. Lisäksi kaikilla ammattilaisilla oli heti käytössään muiden kirjaamat tiedot!
Nämä tarinat tulivat mieleeni tutustuessani kuuluisaan Apottiin, viimeisintä ja hienointa teknologiaa sisältävään potilastietojärjestelmäämme. Siihen on käytetty paljon rahaa ja työaikaa. Uutena käyttäjänä totesin järjestelmän olevan eittämättä hieno, mutta kovin vaikea. Oleelliset tiedot on ripoteltu eri puolille näyttöä, jossa informaatiota on niin paljon, ettei tarvitsemaansa löydä ilman apottitukea. Jokainen reitti pitää opetella ulkoa. Työkoreista löytyvät kaikkien keskeneräiset työt, joista omia töitä ei erota, ja kokonaistyömäärä tuntuu toivottomalta yksittäisen puurtajan selvittää. Reseptin uusintaa opettelimme yhdessä viikon, ja silti yksittäisiä reseptejä jäi haahuilemaan bittiavaruuteen.
Antakaamme parjatulle Apotille kuitenkin armoa. Siinä on eittämättä ominaisuuksia ja hienouksia, joiden todellinen arvo nousee esiin, kunhan järjestelmä tulee tutuksi, käyttäjäystävällisyyttä kehitetään ja vielä hieman sekavat prosessit selkiytyvät. Apotin opettelun tuskassa luottakaamme yhdessä ikivanhaan ennustukseen:
“Kuu Kiurusta kesään, puoli kuuta Apotista – ja lyijykynästä ei päivääkään.”
Blogitekstin kirjoitti
Anne Autio | LEAN-valmentaja (LPP)
Pitkän terveyskeskustaustan omaavana ylilääkärinä tuon Medielleihin sekä perinteitä että osaamista aiemmista muutoksista. Erityisesti olen hyvä saatavuuden sekä resurssien tasapainoilussa ja variaation havaitsemisessa ja hallitsemisessa. Poikittainen ajattelu sekä resilienssi on minulle luontevaa, ja kykenen ajattelemaan asioita “out of the box” eli laatikon ulkopuolelta, joskus ennakoivastikin. Huomaan usein asioita, jotka ovat tulossa vasta esiin. Elleihin törmäsin eri projekteissa sekä työpaikoilla, ja lopulta päädyimme yhteen, kun huomasimme ihmettelevämme samaa norsua eri ilmansuunnista. Me Mediellit toimimme tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti sekä asiakasta kunnioittaen.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit