20 tammi Kiireetön kiire
Olipa kerran kaksi ojankaivajaa. Molemmilla oli työnä kaivaa ojaa mittava määrä päivässä. Aluksi työ sujuikin ripeästi ja innolla. Vähän ajan päästä kuitenkin lihaksia alkoi särkeä, lapio tuntui painavalta ja lapioitavan hiekan määrä saavuttamattomalta.
Niinpä molemmat kaivajat pitivät lepohetken. Ensimmäinen päätti huilata ja siirtää osan kaivamisesta huomiseen, tehdä vain sen, mikä kiireelliseksi arvioitiin. Toinen päätyi miettimään, voisiko kaivamistekniikkaa kehittää, lapiota terottaa tai muilla keinoin toimintaa parantaa siten, että kaikki työ tulisi tehdyksi.
Huomisella töitä jatkettiin. Ensimmäinen keskittyi kiireellisempään, toinen mietti, miten kaiken työn saisi tehdyksi uudella tavalla kokeiluista oppien. Ojankaivuu jatkui jväliin tasatahtiin, väliin toisella hitaammin ja toisella nopeammin. Mitä enemmän ensimmäinen ojankaivaja työnsi hiekkaa tulevaan, sitä raskaammaksi lapiotyö muuttui, kunnes päivän tavoite muuttui saavuttamattomaksi. Toinen oppi viimein monien kokeilujen jälkeen tasapainoilemaan kipeiden lihasten ja työmäärän suhteen niin, että sai päivän työt tehtyä.
Mikä on kiireellinen?
Tai kiireetön? Riippuu siitä, kuka asiaa arvioi. Kaikki lienemme samaa mieltä siitä, että henkeä uhkaavat tilanteet pitää pikaisesti arvioida ja hoitaa. Asiakkaallemme työn kannalta elintärkeä ajokortin uusinta voi olla mitä kiireellisin asia. Huoli ja ahdistus lääketieteellisin silmin viattomasta vaivasta voi asiakaasta olla pelottava ja kiireellinen. Epämääräinen ja hankalasti arvioitava oireilu saattaa parantua itsekseen – paitsi sillä onnettomalla, jolla se olikin pahanlaatuisen vaivan ensioireita.
Ja miten arvioimme ja autamme asiakasta, jota rahahuolet valvottavat, sattuvat vatsaan, saavat verenpaineen nousemaan ja pään särkemään – onko kiire, kiireetön, entä tunnistammeko huolen oireen takana?
Onko kuitenkin kyse tasapainoilusta rajallisten tai vaihtelevien resurssien sekä suuren tai kasvavan kysynnän maailmassa?
Entä minkä strategian valitsemme: onko viisaampaa priorisoida lääketieteellisesti kiireelliset asiat, vai kehittää yhdessä toimintaa siten, että kaikkien asiakkaiden asiat saataisiin hoidettua heti tänään?
Sen pituinen se. Siis jono.
Blogitekstin kirjoitti
Anne Autio | LEAN-valmentaja (LPP)
Pitkän terveyskeskustaustan omaavana ylilääkärinä tuon Medielleihin sekä perinteitä että osaamista aiemmista muutoksista. Erityisesti olen hyvä saatavuuden sekä resurssien tasapainoilussa ja variaation havaitsemisessa ja hallitsemisessa. Poikittainen ajattelu sekä resilienssi on minulle luontevaa, ja kykenen ajattelemaan asioita “out of the box” eli laatikon ulkopuolelta, joskus ennakoivastikin. Huomaan usein asioita, jotka ovat tulossa vasta esiin. Elleihin törmäsin eri projekteissa sekä työpaikoilla, ja lopulta päädyimme yhteen, kun huomasimme ihmettelevämme samaa norsua eri ilmansuunnista. Me Mediellit toimimme tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti sekä asiakasta kunnioittaen.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit