Case: Hel­sin­gin ulkois­tet­tu­jen ter­veys­a­se­mien arviointi

Haaste:

Hel­sin­gin kau­pun­gin tarve oli arvioida ostet­tu­jen ter­veys­a­se­mien onnis­tu­mista sopi­mus­kau­den puo­li­vä­lissä. Arviointi kes­kit­tyi kol­meen avain­ky­sy­myk­seen: han­kin­ta­pro­ses­sin onnis­tu­mi­seen, han­kin­nan ja kil­pai­lu­tuk­sen koh­teena ole­vien ter­veys­a­se­mien joh­ta­mi­seen sekä kyseis­ten ter­veys­a­se­mien suo­riu­tu­mi­seen ver­rat­tuna kau­pun­gin omiin asemiin. 

 

Rat­kai­sut:

Medielli toteutti arvioin­nin, joka sisälsi suo­ri­te­ra­port­tien, kus­tan­nus­tie­to­jen, asia­kas­pa­laut­teen ja avain­hen­ki­löi­den haas­tat­te­lu­jen ana­ly­soin­nin. Han­kin­ta­pro­ses­sin osalta tar­kas­tel­tiin hin­nan ja laa­dun pai­no­tus­ten toi­mi­vuutta, kil­pai­lu­tuk­sessa valit­tu­jen kri­tee­rien sovel­tu­vuutta sekä vali­tun kor­vaus­mal­lin tehok­kuutta. Joh­ta­mi­sen arvioin­nissa käsi­tel­tiin kil­pai­lu­tet­tu­jen ter­veys­a­se­mien orga­ni­saa­tio­ra­ken­netta, mah­dol­li­sia toi­min­nassa ilmen­neitä ongel­mia, kau­pun­gin ohjaus­mal­lin toi­mi­vuutta sekä joh­ta­mi­sen onnis­tu­mista ja ohjaus­ryh­män toi­min­taa. Lisäksi tar­kas­tel­tiin, miten hyvin pal­ve­lun­tuot­ta­jat ovat täyt­tä­neet tar­jous­vai­heessa anta­mansa lupauk­set. Kol­man­tena tar­kas­te­lu­koh­teena oli Ruo­ho­lah­den ja Kan­nel­mäen ter­veys­a­se­mien suo­ri­tus­kyky ver­rat­tuna kau­pun­gin omiin ase­miin. Arvioi­tiin muun muassa saa­ta­vuutta, laa­tua, vai­kut­ta­vuutta, suo­rit­teita sekä hen­ki­lös­tö­ko­ke­musta. Lisäksi tar­kas­tel­tiin tuo­tan­to­mal­lin vai­ku­tuk­sia pal­ve­lu­tuo­tan­non kustannuksiin.

 

Tulok­set:

Arvioin­nin myötä Hel­sinki sai tie­tää, että osto­pal­ve­lua­se­milla pal­ve­lui­den laatu ja kus­tan­nus­te­hok­kuus paran­tui­vat mer­kit­tä­västi, ja asia­kas­tyy­ty­väi­syys nousi huo­mat­ta­vasti. Arvioin­nin perus­teella laa­dit­tiin suo­si­tuk­sia pal­ve­lui­den paran­ta­mi­seksi ja kus­tan­nus­te­hok­kuu­den lisää­mi­seksi. Raportti tar­joaa myös tule­vai­suu­den vision ja suo­si­tuk­set jat­ko­toi­men­pi­teistä. Arvioin­nin poh­jalta teh­tiin useita paran­nuk­sia pal­ve­lu­pro­ses­sei­hin, mikä näkyi asiakaspalautteessa.

”Medielli teki ulkoi­sen ter­veys­a­se­ma­han­kin­tamme väliar­vioin­nin ammat­ti­tai­toi­sesti eri osa-alueita moni­puo­li­sesti arvioi­den ja hyvässä yhteis­työssä mei­dän ja mukana ollei­den pal­ve­lun­tuot­ta­jien kanssa.”

Juha Jolk­ko­nen
Sosiaali‑, ter­veys ja pelas­tus­toi­mia­lan toimialajohtaja

Anu Mustakari-Ilovuori