28 kesä Johtaja, paljasta itsesi
Sosiaali- ja terveydenhuollon johtajat tasapainoilevat jatkuvien muutosten, tiukkojen resurssien ja kasvavien odotusten keskellä. Työntekijät kaipaavat pysyvyyttä, mutta lainsäädäntö ja organisaation vaatimukset kiristyvät.
Miten tässä ristipaineessa voi onnistua? Brené Brownin haavoittuvuuden ja rohkean johtajuuden teoria tarjoaa vastauksia. Hänen mukaansa hyvä johtaminen ei ole virheettömyyden esittämistä, vaan uskallusta olla inhimillinen. Tämä lähestymistapa voi olla juuri se, mitä tarvitset navigoidaksesi monimutkaisessa ympäristössä.

Haavoittuvuus on rohkeutta, ei heikkoutta
Brené Brown muistuttaa, että haavoittuvuus ei ole sama asia kuin heikkous – se on rohkeutta kohdata epävarmuus, riski ja tunteet. Sosiaali- ja terveydenhuollossa tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että uskallat sanoa: “En tiedä kaikkea, mutta olen valmis oppimaan.” Tämä ei vähennä auktoriteettiasi – päinvastoin, näin rakennat luottamusta ja yhteyttä työntekijöihisi.
Johtajan tehtävä ei ole olla erehtymätön sankari vaan ihminen, joka näyttää esimerkkiä siitä, miten epävarmuuden kanssa eletään. Tämä luo psykologista turvallisuutta: tilaa, jossa työntekijät uskaltavat puhua avoimesti haasteistaan ilman pelkoa tuomitsemisesta tai häpeästä. Brownin mukaan juuri tämä turvallisuuden tunne on avain tiimiesi sitoutumiseen, vastuunkantoon ja innovaatioihin.
Arvojen mukainen johtaminen
Brown korostaa arvojen merkitystä johtajuudessa: “Tunnista arvosi ja elä niiden mukaisesti.” Sosiaali- ja terveydenhuollossa tämä tarkoittaa esimerkiksi potilaskeskeisyyden asettamista etusijalle myös silloin, kun resurssit ovat niukat tai paineet kasvavat. Kun toimit arvojesi mukaisesti, sinusta tulee kokonaisvaltainen ihminen myös työssä – etkä kuluta energiaa itsesi suojeluun tai jonkinlaisen roolin ylläpitämiseen.
Arvojen mukainen toiminta antaa myös luvan näyttää tunteita. Voit sanoa: “Tämä tilanne pelottaa minua.” Tämä ei ole merkki heikkoudesta vaan rehellisyydestä – ja se avaa oven työntekijöillesi jakaa omia tunteitaan.
Selkeys on ystävällisyyttä
Yksi Brené Brownin keskeisistä opeista on: “Selkeys on ystävällisyyttä.” Epäselvyys tavoitteista tai vastuista myrkyttää työyhteisön ilmapiirin. Johtajan tehtävä onkin varmistaa, että kaikki tietävät, mitä heiltä odotetaan – mutta samalla viestiä nämä odotukset myötätuntoisesti.
Resurssipulasta puhuttaessa voit sanoa: “Ymmärrän, että meillä kaikilla on nyt liikaa töitä. Keskustellaan yhdessä siitä, miten voimme priorisoida tehtävät niin, että selviämme tästä mahdollisimman hyvin.” Näin yhdistät selkeyden empatiaan ja autat kaikkia tuntemaan itsensä kuulluiksi.
Kuule kyynisyys

Kyynisyys on merkki pettymyksestä, toivottomuudesta, pelosta tai merkityksettömyyden tunteesta. Rohkea johtaja ei väistä kyynistä puhetta vaan pysähtyy kuuntelemaan: “Mikä ruokkii tätä tunnetta? Mitä työntekijäni todella tarvitsee?” Ota aikaa ja kuuntele huolia asiakasmääristä tai työkuormasta – ilman puolustautumista tai selittelyä.
Kyynisyyden takana voi piillä syviä tarpeita tulla nähdyksi ja arvostetuksi. Kun johtaja osoittaa empatiaa näitä tunteita kohtaan, hän purkaa suojautumismekanismeja, vapauttaa energiaa ja korjaa yhteyttä.
Rohkeat keskustelut muuttavat kulttuuria
Brown korostaa rohkeiden keskustelujen merkitystä: vaikeista asioista pitää puhua rehellisesti mutta kunnioittavasti. Tämä ei tarkoita syyttelyä tai häpeän lietsomista vaan avoimuutta ja ratkaisukeskeisyyttä. Virhetilanteissa voit sanoa: “Tämä meni pieleen – mitä voimme oppia tästä yhdessä?” Näin vahvistat oppimiskulttuuria ja vähennät pelkoa epäonnistumisesta.
Johtajuus inhimillisyyden ytimessä
Lopulta Brené Brownin viesti on yksinkertainen mutta syvällinen: hyvä johtajuus alkaa inhimillisyydestä. Uskalla olla haavoittuvainen – ei siksi, että sinulla olisi kaikki vastaukset valmiina, vaan siksi, että haluat rakentaa yhteyttä ja luottamusta tiimiisi.
Johtaja, paljasta itsesi. Näytä epävarmuutesi, kuuntele työntekijöitäsi ja johda arvojesi mukaisesti. Näin et vain selviydy ristitulessa – vaan luot kulttuurin, jossa sekä sinä että tiimisi voitte kukoistaa.

Blogitekstin kirjoitti
Elisa Jokelin | LEAN-valmentaja (LPP)
Kun tapasin toiset Ellit, huomasin, että olemme joukko intohimoisia maailmanparantajia, joilla on halu kehittää terveydenhuollon suoritus- ja toimintakykyä. Se onnistuu mielestäni parhaiten tukemalla henkilöstöä tekemään kestävä muutos.
Jokaisella terveysasemalla haasteet ovat samat: liian paljon kysyntää suhteessa resursseihin. Koska resursseja ei ole luvassa lisää ja kysyntäkin vain kasvaa, ainut keino vastata kasvaviin haasteisiin on muuttaa tapaa, jolla peruspalveluja tuotetaan.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit