15 maalis Kohtaamisen ytimessä, yhteys vahvistuu
Hei kaikki!
Puhuessamme terveydenhuollon ammattilaisina kliinisistä taidoista, viittaamme ensisijaisesti lääketieteelliseen osaamiseen ja tekniseen tietämykseen. Yksi asia, jota ei voi aliarvioida, on kuitenkin kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen merkitys. Nämä ovat salainen ainesosa, joka tekee ammattilaisen ja potilaan välisestä kohtaamisesta merkityksellisen ja vaikuttavan.
Tarkasteltaessa terveydenhuollon ammattilaisen ja asiakkaan suhdetta huomataan, että kaikki alkaa juuri tästä kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta. Asiakkaan luottamus ja turvallisuudentunne rakentuvat sen perusteella, miten me heitä kohtaamme ja vastaamme heidän tarpeisiinsa. Samoin ammattilaiskollegoidemme kesken tarvitaan luottamusta, kunnioitusta ja yhteistyötä.
Miksi sitten kohtaaminen ja vuorovaikutustaidot ovat niin elintärkeitä?
Ne ovat luottamuksen perusta ja avaavat oven avoimuudelle sekä rehellisyydelle ammattilaiskollegoidenkin kesken. Empaattinen ja kunnioittava kohtaaminen luo koko tiimille positiivisen ilmapiirin ja vahvistaa yhteishenkeä, samalla kun se vähentää mahdollisia konflikteja ja väärinkäsityksiä.
On myös huomionarvoista, että hyvät kohtaamis- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat suoraan potilaidemme hyvinvointiin ja hoidon laatuun. Positiivinen vuorovaikutus voi parantaa hoidon tasoa ja potilastuloksia sekä edistää heidän kokonaisvaltaista hyvinvointiaan. Samalla nämä taidot vaikuttavat työilmapiiriin ja kollegiaalisiin suhteisiin, mikä voi parantaa työtyytyväisyyttä ja vähentää työuupumusta terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa.
Miten sitten voimme kehittää omia kohtaamis- ja vuorovaikutustaitojamme?
Voimme aloittaa omien vuorovaikutustyyliemme tarkkailulla ja pyrkiä parantamaan niitä. Tämä voi sisältää empatian ja kuuntelutaitojen kehittämistä sekä ennakkoluulojemme tunnistamista ja haastamista. (Ja kun tarvitset ulkopuolista apua, voit kääntyä meidän Mediellien puoleen! 😉
Yhteenvetona voidaan todeta, että kohtaamis- ja vuorovaikutustaidot ovat terveydenhuollon ammattilaisen työssä keskeisellä sijalla. Näiden taitojen perusteisiin palaaminen auttaa luomaan parempia suhteita sekä asiakkaiden että kollegoiden kanssa. Siis eteenpäin uusia, parempia kohtaamisia ja syvempiä yhteyksiä kohti!
Blogitekstin kirjoitti
Annika Englund | Valmentaja
Johtavana lankana terveydenhuollon kehittäminen – ripauksella asiakaslähtöisyyttä, ongelmanratkaisua, vuorovaikutusta ja jatkuvaa halua oppia. Taustalla sh/th-BBA-koulutus, johtamisen YAMK-tutkinnolla höystettynä.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit