22 syys Kasvishampurilainen ilman juustoa, kiitos!
Päivänä menneenä kesälomilla päädyin pitkästä aikaan aamuyöstä hiukonälän äkisti yllättäessä himoitsemaan hampurilaista vieraassa maassa tutussa kaupungissa.
Tiedostavana kansalaisena äkkinälkään oli toiveena ympäristöä vähiten kuormittava nopea kasvisvaihtoehto ilman juuston aiheuttamaa verisuonitukosmahdollisuutta. Näin hoituisi sekä A: kesäisen lomalaisen yönälkä B: yllättävän aktiivinen aamuyön omatunto sekä C: hissukseen kalkkia keräilevät keski-ikäistyvät pikkuruiset verisuonet. Win-win-win.
A:sta B:hen
Ensimmäinen kansainvälisin kirjainvaihtoehto tuotti yllättävän pettymyksen tarjoamalla vain lihavaihtoehtoja! (McD! Ei voi olla totta!). Onneksi vaihtoehto B oli tarjolla ja vieläpä kotimainenkin. Eli win-win.
Aamuyön nälkä oli yllättävänkin yleinen ilmiö, jota todisti lukuisa joukko hampurilaisravintolan asiakkaita. Asiakkaaksi tulon pääreitit tuntuivat olevan ilmoittautuminen tiskille sekä kosketusnäppäimistötilaus (lue walk-in ja takaisinsoitto jos olet terkkarissa töissä). Kolmantena lienee ollut etukäteistilaus tai wolt, jonka käyttö tuntui olevan vähäistä tai peräti ei näkynyt (terkkkarilainen lue sähköinen yhteydenotto- ellet ole edelläkävijä, jossa roolit ovat jo paikkaa vaihtaneet)
Työntekijät – organisaation voima
Ihailin suuresti nuoria hampurilaisbaarin työntekijöitä, jotka olivat mahdottoman edessä, kun tilauksia tuntui tulvivan joka luukusta. Laskujeni mukaan töissä oli 5 nuorta naista, joista 2 tekivät hampurilaisia, 2 oli tiskillä ja näpyttelemässä näppäimistöä ajoin toisiaan vilkuillen ja työtä sujuvasti sanattomasti delegoiden ja vaihtaen.
Yksi työntekijä oli selkeästi roolitettu siivoukseen (joka oli asiakkaan kannalta se näkyvin työ, kun roskat alkoivat tippuilla lattialle ja kokisastiat kasautua uhkaavasti kallistuvaksi torniksi) ja jonka (t)yönkuvana tuntui olevan mustien jätesäkkien täyttäminen ja tyhjien asettaminen sekä säkkien raahaus tuntemattomaan paikkaan heiluriovien taakse. Mutta jonka toimintaa kaikki seurasivat ja tunnelmana oli välitön helpotus, kun roskat taas mahtuivat jätesäkkiin. Win.
Voi miten minä näitä nuoria alan ammattilaisia ihailinkaan – miten pyyteettömästi ja reippaasti he tekivät mahdottoman. Eli jatkuvassa ehkä jopa kasvavassa kysyntäpaineessa he arvioivat, sujuvoittivat, minimoivat kaiken ylimääräisen siten, että missään vaiheessa me asiakkaat emme saaneet tuntumaa miten kovassa sykkeessä työtä oikeasti tehtiinkään.
Entisenä esihenkilönä
Ja (entisenä esihenkilönä) tunnistin tuskan, miten edes nämä harvat on (onneksi! Edes tämän kerran! Toivottavasti ei viimeisen?) saatu hankalan työvuoroon houkuteltua. Ja onneksi nämä (osaajat!) jaksavat vielä. Miten ihmeessä pärjään ensi viikon? Tai seuraavan aamuyön vuoron? Mitä voisin tehdä, etteivät ne lähde?
Mitä toivoin keskiyön tummina hetkinä?
Että ylin esihenkilö olisi ollut paikalla, katsonut ja seurannut mitä minä näin ja ajattelin. Koska vain seuraamalla työn tohinaa tuli A: ihailu ammattilaista osaajien taitavuuden suhteen B: pohdintoja ja oivalluksia, miten hieman takkuista prosessia voisi kehittää ja C: mitä jos katselun ja ideoinnin miettisi vielä, miten hommaa voisi parantaa näiden huippuammattilaisten kanssa.
Mitä me yhdessä saisimmekaan aikaiseksi. Ja miten mukavaa olisi olla työpaikassa, jota aktiivisesti yhdessä kehitetään.
Miten tarina loppui?
Sainko kasvishampurilaisen ilman juustoa?
Kyllä.
Ja vielä tuplana, vaikka tilasin ja maksoin vain yhden.
Ja söin molemmat.
Blogitekstin kirjoitti
Anne Autio | LEAN-valmentaja (LPP)
Pitkän terveyskeskustaustan omaavana ylilääkärinä tuon Medielleihin sekä perinteitä että osaamista aiemmista muutoksista. Erityisesti olen hyvä saatavuuden sekä resurssien tasapainoilussa ja variaation havaitsemisessa ja hallitsemisessa. Poikittainen ajattelu sekä resilienssi on minulle luontevaa, ja kykenen ajattelemaan asioita “out of the box” eli laatikon ulkopuolelta, joskus ennakoivastikin. Huomaan usein asioita, jotka ovat tulossa vasta esiin. Elleihin törmäsin eri projekteissa sekä työpaikoilla, ja lopulta päädyimme yhteen, kun huomasimme ihmettelevämme samaa norsua eri ilmansuunnista. Me Mediellit toimimme tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti sekä asiakasta kunnioittaen.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit