14 huhti Ensikontaktista hoitotakuuseen
”Sairaanhoitaja Nieminen terveysasemalta päivää! Miten voin auttaa?” Kuulutko samaan porukkaan, joka on useita kertoja soittanut terveysasemalle, jättänyt takaisinsoittopyynnön ja jäänyt odottamaan – joskus tunteja, jopa päiviä. Toisaalla hoitaja on yrittänyt tavoitella asiakasta ja kun on tämän vihdoinkin saanut kiinni, on hän pohtinut, ”onkohan tämä nyt sitten sitä kiireellistä vai kiireetöntä, vaikka toisaalta eihän meillä niitä aikojakaan ole…”
Perinteisessä terveysasemamallissa asiakas soittaa terveysasemalle ja jättää takaisinsoittopyynnön. Hoitaja soittaa asiakkaalle ja tekee hoidon tarpeen arvion – ”mitä tarpeellista hoitoa tarjottaisiin kohtuullisessa ajassa?” Tämän päätöksen tekee hoitaja yksin. Mikäli asia ei ole ratkennut puhelimitse on varattu aika vastaanotolle joko hoitajalle itselleen tai lääkärille. Hoitajan vastaanotolta tie on saattanut kulkea kohti lääkärin vastaanottoa tai lääkärin vastaanotolta kohti laboratoriota ja taas takaisin. Joskus ajat ovat jonoutuneet eivätkä asiat ole aina ratkenneet.
Hoitotakuun toteutuminen 7 päivässä ei ole mahdotonta
Palveluntarvetta voi ja tulee arvioida heti ensikontaktissa, asiakkaan tarpeen ratkaisuun pureudutaan heti ja monialaista tiimiä konsultoidaan välittömästi. Asiakas voi käydä laboratoriossa jo ennen lääkärin vastaanottoa, ohjautua suoraan fysioterapeutille tai saada ohjausta omalta kotisohvalta käsin. Asiakkaan aikaa säästyy monen luukun pomputtelulta ja aikaa säästyy myös ammattilaisilta. Asioita ei jonouteta tulevaisuuteen, vaan pyritään toimimaan kysynnän tahdissa etätoimintaa hyödyntäen. Kun jonoa ei synny, ei myöskään kerry työtä, jota jono aiheuttaa. Ei tavoitella asiakkaita toistuvasti viiveen vuoksi, ei venytä ylitöihin eikä uuvuta työtaakan alle.
Näin varmistat hoitotakuun –webinaari
Toissa viikolla kutsuimme Espoon johtavan ylilääkärin Anu Mustakarin ja Kilon terveysaseman palveluvastaavan Henna Lempiäisen sekä Terveystalon julkisten palveluiden ylilääkärin Emil Heinäahon keskustelemaan: Näin varmistat hoitotakuun –webinaariin. Webinaarissa keskusteltiin, kuinka terveysasemat lyhensivät lääkärijononsa pysyvästi alle viikkoon. Korona oli luonut terveysasemille haastavat lähtökohdat: Takaisinsoitto oli kuormittunut ja jonot venyneet, eikä kaikkeen kysyntään pystytty vastaamaan. Lisäksi haluttiin tutkia uutta tapaa tehdä töitä yhdessä ja miten pystytään käyttämään koko tiimin osaamista asiakkaan hyödyksi.
Muutos kannatti!
Kilon palveluvastaava Henna Lempiäinen kertoi, ”ettei Kilon alueelta tule enää palautetta, ettei terveysasemalle saisi yhteyttä ja myös walk-in virtaus on vähentynyt”. Anu Mustakarin mukaan: ”Uusi malli sitoo hyvinvoinnin jokaiseen työpäivään, jossa jokainen työntekijä kertoo, missä tänään niin kuin meni.” Eemil Heinäaho Terveystalolta kertoi asiakkailta saadusta palautteesta: ”Että mikäs nyt on muuttunut, kun teitä kiinnostaa meidän terveytemme.“ “Ollaan siis aktiivisempia, etsitään aktiivisesti ongelmia, ei vain odoteta, että asiakkaat soittavat meille, vaan ollaan suoraan yhteydessä asiakkaisiin ja tämä tukee hoitotakuun ideologiaa.” Mustakari, Lempiäinen ja Heinäaho jokainen toivat viestin, ettei vanhaan toimintatapaan haluta palata.
Muutoksessa on ollut kyse myös johtamisen muutoksesta
Kun sisällöllinen työ muuttuu, myös johtamisen on muututtava. Muutos on tapahtunut sekä organisaatiotasolla että arkipäiväisessä hoitotyössä, kun systemaattisen kehittämisen myöstä toiminta alkaa olla parempaa, sopivampaa ja sujuvampaa – ollaan jo askeleen lähempänä onnistumista. Jo vuoden päästä tulisi terveysasemien olla kiinni viikon hoitotakuussa. Miksi et aloita jo nyt muutosta ensikontaktista hoitotakuuseen?
Mikäli haluat nähdä Näin varmistat hoitotakuun –webinaaritallenteen, klikkaa kuvasta! Lisäksi tarjoamme Hoitotakuuoppaan, jossa on kuvattu käytännössä toimiviksi osoittautuneita keinoja ja periaatteita. Linkistä oppaaseen: https://medielli.fi/lataa-hoitotakuuopas/
Blogitekstin kirjoitti
Annika Englund | Valmentaja
Johtavana lankana terveydenhuollon kehittäminen – ripauksella asiakaslähtöisyyttä, ongelmanratkaisua, vuorovaikutusta ja jatkuvaa halua oppia. Taustalla sh/th-BBA-koulutus, johtamisen YAMK-tutkinnolla höystettynä.
Yhteystiedot
Meihin Medielleihin saa yhteyttä: https://medielli.fi/yhteystiedot/#ellit